موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن

موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





معدلات يعنی داروهايي که پس از دفع بيماری، بيمار و اندام مربوطه را تقويت می‏کنند تا بيماری عود نکند. پس باید بعد از پاکسازی حتماً معدلات تجویز شود و از این طریق پاکسازی‏ ها کنترل شود.

 

معدلات خون

عبارتند از: تخم‏ کاسنی، برگ ‏کاسنی، ريشه‏ کاسنی و عرق کاسنی! ریشۀ آن خیلی در درمان مؤثر است. تأثیر تخم ‏کاسنی از برگ و ریشه‏ اش ضعیف‏تر است.

کاهو و تخم‏ کاهو، گشنیز، گل‏ سرخ(گل محمّدی)، صندل، تخم‏ کرفس، گزنه و تخم ‏انجره، نیلوفر، گل‏ ریش بز، گل بابا آدم، غازیاغی و شاه‏تره از معدلات خون و کبد هستند.

 

معدلات صفرا

معروف‏ترين آن‏ها عبارت‏اند از: تخم ‏اسفرزه (اسپغول)، تخم ‏خرفه، سبزی‏ خرفه[1]، تخم ‏کاسنی و ريشه و برگ آن، تخم‏ خیارین، بنفشه، چای‏ مکه، ليموي عمانی، سماق و انار و ميوه ‏های مايل به ترش مانند مرکبات و تمشک و شاه‏ توت، توت سياه، ترنجين، تباشير، شيرخشت، بيدخشت، ريواس، ترشک، آلوی‏ بخارا، تمرهندی، خیار شنبر[2] و امثال آن!

خاکشیر از کدام معدلات است؟

یک دارویی با کیفیت‏های مختلف است. مرکب ‏القواء است، مثل تریاک که مرکب ‏القواست. خاکشیر برای صفرا، بلغم، سودا و خون در حالت‏های مختلف خواص مختلفی از خود نشان می‏دهد.

چندين حالت مختلف دارد برخی از آن‏ها عبارتند از:

صبح، ظهر و شب هر زمانی یک تأثیری دارد؛ اگر زمان آن کم باشد یا زیاد، با آب جوش باشد بدون آب جوش، با سکنجبین با عسل يا نبات شیرین شود، در حالت ناشتا يا غير ناشتا، همراه با عرقیات يا غیر آن، به حالت بودادنی باشد، پودر شود يا نشود، با اسفرزه شربت شود يا با تخم شربتی يا بالنگو و غيرو، مقدار مصرف آن يک قاشق باشد يا دو تا سه قاشق؛ هرکدام خاصيتی خواهد داشت.

 

معدلات بلغم

بادیان، انيسون شيرين، انيسون تلخ، شيرين بيان، بادرنجبويه، مويز، زنجفيل، دارچين، سياه‏دانه، تخم‏کرفس، جوزبوآ، انجیر، گردو و فندق.

انگور از زمانی که روی زمين جوانه می‏زند تمام قسمت‏های آن درخت خاصیت دارویی دارد. پوست انگور، چوب انگور، خاکستر چوب تاک سنگ شکن و از جمله داروهای سفید کنندۀ دندان است و گل ‏انگور و غوره آن و انگور و بعد کشمش و برگ و شاخک‏های آن و همه اجزای آن دارای خاصيت پاک کنندۀ صفرا و بلغم اضافي است و هر بخش آن ضد‏سرطان است.

انار هم به همین صورت حالت کلیدی دارد پوست و ریشۀ انار هر نوع انگلی را از بین می‏برد و ضداسهال و ضدعطش است، برای تمیز کردن لثه ‏ها و زخم ‏های آفت، در ترمیم زخم‏ها، بند آوردن خونریزی‏ها مثل خونریزی رعاف از بینی و جاهای دیگر، ضد عفونت‏های رحم و در داروهای پوستی و  نطول‏ ها، آبزن ‏ها، کرم‏ها و پمادها و ضمادهای گیاهی زیاد کاربرد دارد. یک درخت و هزار خاصیت، هسته انار نیز اسهال را متوقف می‏کند و دستگاه گوارش را ضدعفونی می‏کند. مثلاً اگر کنار صندل قرار بگیرد واقعاً اثرات بسیار عالی روی مزاج‏های گرم دارد و گرمای غیرعادی را تعدیل می‏کند.

سورنجان از معدلات قوی بلغم است، خصوصاً در درد مفاصل. اما در درمان مفاصل از همان ابتدا، خیلی نباید روی سورنجان تکیه کنیم، بلکه باید مفاصل را از آن بیماری پاک کنیم سپس برای استحکام مفاصل و تثبيت درمان از سورنجان استفاده کنيم.

از دیگر معدلات بلغم بابونه، بادرنجبویه، زیره، پرسیاوشان، دارچین، حل، بومادران، زنجفیل، گزنه و مرزنجوش می‏باشد.

 

معدلات سودا

سودای غیرطبیعی بیشتر از غذاهای غلیظ و سرخ کردنی‏ ها، روغن‏های مایع و جامد به وجود می ‏آید. در گذشته روغن و کره‏ حيوانی و روغنی که از دنبه بدست می‏ آمد و چربی حيوانات موجب نرمی بدن، اندام‏های داخلی و مفاصل می‏شد. مردم با توجه به کارهای يدی و تحرّکات قوی عضلانی از لحاظ جسمانی بسيار سالم‏تر و قوی‏تر از مردم نسل حاضر بودند. عمرهای طولانی که امروز همگان به آن اعتراف دارند از خصوصيات مردم قديم بوده است. شايد زندگی در محل‏ های نمور موجب دردهای رماتيسم می‏شده است اما بسياری از بيماری‏های عصر حاضر در قديم وجود نداشت.

چربی و روغن‏های حیوانی برای بدن انسان لازم است و بايد در مجموعۀ طبيعی خود مصرف شود، به همين دليل است که جدا کردن چربی از شیر، شیر را تقریباً بی‏ خاصیت می‏کند؛ غیر از اشکالاتی که در پاستوریزه و هموژنيزه کردن شیر بوجود می‏آيد. آنان که تمام تلاش خود را برای مقابله با طب شريف ايرانی-اسلامی مصروف می‏دارند بهتر است توان اصلی خود را صرف جلوگيری از فساد در مواد غذايي کنند که ضامن سلامتی مردم است. در کارخانجات پاستوريزه از يک سو چربی طبيعی شير را می‏گيرند و از سويي ديگر مواد افزودنی را برای قوام شير به آن اضافه می‏کنند. آن چه برای مردم مشخص است آن است که محصولات طبيعی را نبايد از چرخۀ طبيعی خود جدا کرد!   

معدلات سودا بطور کلي غذاهايي هستند که با نيروی جاذبۀ ذاتی خود رسوبات و مواد چسبنده را از اندام‏ها جدا می‏کنند و مانع انسداد در آوندهای لنفی و عروق می‏شوند. گل ‏گاوزبان، بسفاویج، افسنتين، غاريقون، گل‏ ارمنی، افتيمون، ماءالجبن[3] و آبکامه[4] که همراه با مواد قابض مصرف شوند و بطور کلی غذاهايي که در عين داشتن نيروی قابض با ملين‏ ها و مسهل ‏ها ترکيب شده‏اند تعديل کنندۀ سودا می‏باشند. مسهل‏ های صفرا پس از زدودن صفرا مقداری از تجمع سودا را در بافت‏ها می‏کاهند. همين طور مسهل‏ های بلغم هم مقداری از مواد سوداوی را از بين می‏برند. يک ملين يا مسهل ملايمی مانند ترنجبين همراه با مثلاً ماءالجبن می‏تواند از بين برندۀ سودا بشود.

اسطوخودوس(حافظ ‏الارواح)یکي ديگر از معدّلات سوداست. که در علاج میگرن و جمود، سبات، بی‏خوابی، پرخوابی، حتی در بیماری‏های لیثرغس، سرسام سرد و گرم بکار می‏رود. اگر معده از لحاظ خلط‏ها تنظیم شود، تأثیر داروهایی مثل اسطوخودوس روی درمان این بیماری‏ها بسیار مؤثر خواهد بود.

هلیله ‏جات که عبارتند از: هلیله‏ کابلی، هلیله ‏زرد، بلیله و آمله در کنار مسهلات سوداوی، سودا و صفرا و بلغم غليظ را از هم می‏گشايد و می‏تواند نقش مؤثری در تقويت بدن عليه سودای غيرطبيعی از طريق تقويت بدن عليه خشکی و سودا بازکند. معدل دیگر سودا بادرنجبویه است که در دفع بلغم غليظ به کار می‏رود، در دفع سودای غليظ هم کاربرد اساسی دارد. گل‏ گاوزبان، گِل ارمنی، ريشۀ شیرین‏ بیان، حجرلاجورد، در معدلات صفرا و سودا، تخم خربزه و تخم مرو با داشتن نقش واسطه بکار می‏روند. وقتی چیزی بو داده شود می‏تواند در کنار داروهای مسهل زدايندۀ بلغم و سودای غليظ شود. مومیایی ‏ها بیشتر جزء معدلات بلغم هستند ولی در رفع سودا نيز از آن‏ها استفاده می‏شود. بوره ‏ارمنی هم در فرمول‏های ترکیبی معدلات بلغم و سودا به کار می‏رود.

در حُقنه‏ ها نیز معدلات نقش زیادی دارند، بیشتر داروهای معدّل در حقنه‏ها نقش گیرنده را بازی می‏‏‏‏کنند. سنبل ‏الطیب و افتيمون و بسفاويج هم جزء معدلات سودا و بلغم و تقویت اعصاب‏ اند.

برای زدودن سودای غليظ و بطور کلی اخلاط غليظ و بيماری‏ زا ترکیب داروها و تجربۀ دانشمندان بزرگ سخن حائز اهميت فراوان است. نسخه‏ هايي که سال‏های سال از نظر علما و دانشمندان قرون و اعصار گذشته و بر مفيد بودنشان کسی شک نکرده است؛ نشان دهندۀ عظمت و درستی کار آن اساتيدی بوده که نامشان در تاريخ ثبت شده است.

 http://jataportal.ir/index.php/maghalat/119-moadalat


[1] - در جنوب ایران  سبزی به نام پرپين زیاد مصرف می‏شود. خواص ضددیابتی بالایی دارد و حرارت و گرماهای شدید کبد را تسکین می‏دهد.

[2] - خیار شنبر همان فلوس است و با خیار سبز و خیار چمبر متفاوت است.

[3]- ماءالجبن: به معنای آب پنیر است. دارویی که از ترکیب شیر با یک سوم وزن خودش سرکه یا آب لیمو یا آبغوره بدست می‏آید، مجموع شیر و ترشی را در کیسه کتانی یا نخی می‏ریزند تا آب آن در ظرفی جمع شود و تنها پنیر در کیسه بماند. بهترین ماءالجبن آن است که از شیر بز ازرق چشم که به آن بقولات سرد مانند کاهو و باقالا و کاسنی و امثال آن داده‏اند، تهیه شده باشد پس از شیر گوسفند و بعد شیر گاو و ضعیف ترین آن شیر پاستوریزه می‏باشد.

[4] - آبکامه: نانخورشی که از شیر و ماست و بعضی چیزهای دیگر درست کنند، گندم یا جو که در آب یا شیر یا ماست خیسانده و داروهائی نیز به آن افزوده و بعد در آفتاب خشک کنند، به معنی آش ترش هم گفته ‏اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:22 ] [ لقمان محمدیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 36
بازدید کل : 91719
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه